Як і будь-який об’єкт,
форма має властивості. Властивостями форми є заголовок, висота, ширина, місце
розташування, колір фону тощо. У середовищі програмування Lazarus для форми встановлені
типові значення властивостей. Але ці значення можна змінити під час проектування
форми у вікні Інспектор об'єктів або передбачити їх зміну під час
виконання програми за допомогою операторів, записаних у тексті програми.
Приклади деяких з властивостей форми:
Name - її значення визначає
ім’я форми як об’єкта;
Caption - її значення визначає текст у рядку заголовка форми;
Color - її значення визначає колір фону форми;
Height - її значення визначає висоту вікна в пікселях (піксель - це точка
графічного зображення на екрані);
Width - її значення визначає ширину вікна в пікселях;
Top - її значення визначає
відстань (у пікселях) від верхньої межі вікна до верхньої межі екрана;
Left - її значення визначає
відстань (у пікселях) від лівої межі вікна до лівої межі екрана.
ПОДІЇ
Форма, крім набору властивостей, має ще набір подій, які можуть з
нею відбутися під час виконання проекту.
Такими подіями, наприклад, є:
1.
Click (англ. click - клацання) - вибір будь-якої точки об’єкта;
2.
Close (англ. close - закривати) - закривання форми (вікна) під час завершення виконання
проекту;
3.
Create (англ. create - створення) - створення (відкриття) форми (вікна) на початку виконання
проекту;
4.
KeyPress (англ. key press - натиснення клавіші) - натиснення будь- якої клавіші на клавіатурі;
5.
MouseMove (англ. mouse move - переміщення миші) - переміщення вказівника по вікні та інші.
З будь-якою подією, яка може відбутися з формою, можна пов’язати фрагмент програми, який буде виконуватися одразу
після настання цієї події. Такий фрагмент програми називають обробником
події. Обробник події, пов’язаний з певним об’єктом, називають методом цього
об’єкта.
Середовище Lazarus за замовчуванням оформлює обробник події як процедуру. Процедура -
це окремо виділена частина програми, яка має своє ім’я і яку можна за цим
іменем запустити на виконання.
Команди процедури записуються між двома словами begin (англ. begin - початок) і end (англ. end - кінець). Звертаємо вашу увагу, що ці слова відіграють роль
відповідно відкриваючої та закриваючої дужки (операторні дужки), що
визначають початок і закінчення процедури.
Після слова end у кінці процедури повинна стояти крапка з комою (;). Кожна команда
процедури також повинна закінчуватися крапкою з комою (;).
Якщо потрібно, щоб у результаті виконання процедури змінилося значення
певної властивості форми, процедура повинна містити команду присвоювання.
Вона може мати такий вигляд:
<ім’я об’єкта>.<назва властивості := <значення або вираз>;
або такий:
<ім’я об’єкта>.<назва властивості := <ім’я
об’єкта>.<назва властивості + <значення або
вираз>;
Для відкриття вікна повідомлень і виведення на ньому потрібного текстового
повідомлення використовується команда ShowMessage (’<текст>’);.
28.03.2022 р.
Урок 49 Тема: Елементи керування "Напис"
Напис - це компонент,
який використовується для виведення текстових повідомлень.
Щоб розмістити Напис на
формі, потрібно підвести вказівник до кнопки TLabel, нa вкладці Standard
вікна середовища Lazarus і клацнути ЛКМ.
Властивості напису Тор,
Left,
Name,
Enabled,
Visible,
Font аналогічні до
відповідних властивостей кнопки. Значення властивості Color напису
визначає колір його фону. Зміна значення цієї властивості призводить до зміни
кольору фону напису, як це відбувається для форми.
На відміну від форми і
кнопки, значення властивостей Height і Width для напису не можна змінити на вкладці Властивості.
Висота і ширина напису визначаються текстом, розташованим
у цьому написі. Якщо змінити текст у полі Caption, то відповідно до його
довжини зміниться ширина напису.
Текст напису можна вводити і редагувати як у полі Caption, так і у вікні Редактор рядків.
Виділити напис можна, вибравши його на формі або
вибравши його ім’я в полі Components
вікна Інспектор об’єктів.
Якщо виділити напис, то на вкладці Події вікна Інспектор об’єктів можна, як і для форми та кнопки, вибрати подію, для якої система створить заготовку процедури — обробника цієї події. Як і для форми та кнопки, можна ввести до цієї процедури команди зміну значень властивостей напису, а також виконати створений проект.Події, процедури та об’єкти.
Необхідно
запам’ятати, що кожний об’єкт (Форма,
Кнопка, Напис та інші), крім набору властивостей, має ще набір Подій, які можуть відбутися з об’єктом
під час виконання проекту.
Такими подіями,
наприклад, є:
û
ОnСlіск (англ. оn сlіск
— на клацання) — вибір будь-якої точки об’єкта;
û
ОnМоuseMove (англ. on mouse
move — на переміщення ручного маніпулятора) — переміщення вказівника по
об’єкту;
û
ОnKeyPress (англ. оn кеу
рrеss — на натиснення клавіші ручного маніпулятора) — натиснення будь-якої
клавіші на клавіатурі.
Список подій, які можуть відбуватися з об’єктом, можна побачити, якщо виділити об’єкт і відкрити вкладку Події (англ. events — події) вікна Інспектор об’єктів. З будь-якою подією можна пов’язати процедуру, яка буде виконуватися одразу після настання цієї події. Нагадуємо, що процедура — це окремо виділена частина програми, яка має своє ім’я і яку можна за цим іменем запустити на виконання.
30.03.2022 р.
Урок 50. Тема: Величини (Змінні і константи) їхні властивості.
Що таке величина та які властивості вона має?
Для опису об’єктів і процесів у матеріальному світі ми використовує¬мо величини. З прикладами величин ви стикаєтеся щодня: відстань між будинком і школою, температура повітря тощо. За допомогою величин можна позначити довжину відрізка, площу земельної ділянки, висо¬ту будинку, швидкість пішохода або автомобіля, час обертання планети навколо Сонця. Кожна величина характеризується певним значенням та одиницями, в яких вимірюється це значення, наприклад, швидкість може дорівнювати 80 км/год, відстань — 700 м, а температура — 15 °С. Поняття величини відіграє важливу роль у науці й відображає можли¬вість фіксувати різні стани деяких об’єктів, зокрема, кількісну сторону проявів навколишньої дійсності. Величина має ім’я та може набувати різних значень із деякої множини допустимих значень. Тип цих значень визначає тип самої величини.
Визначення значень деяких величин можна здійснювати їх безпосе¬реднім вимірюванням і за певним алгоритмом, якщо значення можуть змінюватися. Так, алгоритм розв’язування рівняння використовують для визначення значень невідомих величин — коренів рівняння. Комп’ютерна модель автомобіля, що подається за допомогою математичного рівняння, дає змогу визначати значення величини, що відповідає витратам палива, залежно від його швидкості. Із визначенням значень величин пов’язані також алгоритми одержання або створення текстів, різних списків тощо. У цих випадках величини набувають значень, що відповідають фрагмен¬там тексту, елементам списків, значенням Істина або Хибність тощо.
04.04.2022 р.
Урок 51. Тема: "Поле його властивості"
06.04.2022 р.
Урок 52. Тема: Практична робота "Складання та виконання лінійних алгоритмів"
11-18.04.2022 р.
Урок 53-55. Тема: "Елементи для введення даних: текстове поле, прапорець, випадаючий список."
20.04.2022 р.
Урок 56. Тема: "Складання алгоритмів опрацювання величин у навчальному середовищі програмування"
25.04.2022 р.
Урок 57. Тема: "Цикл із передумовою, Алгоритми з поторенням"
27.04.2022 р.
Урок 58. Тема: "Цикл із передумовою."
02.05.2022 р.
Урок 59. Тема: "Цикл із передумовою."
04.05.2022 р.
Урок 60. Тема: "Практична робота №13. Складання та виконання алгоритмів з повтореннями та розгалуженнями для опрацювання величин"
09.05.2022 р.
Урок 61. Тема: "Повторення навчального матеріалу з теми «Кодування даних та апаратне забезпечення»."
11.05.2022 р.
Немає коментарів:
Дописати коментар